Sexto

Empatía: ¿qué es y por qué es importante?

  1. INTRODUCCIÓN El área de servicio tiene como eje principal fortalecer y promover el componente del SER de los estudiantes desde grado Quinto hasta Noveno para garantizar el óptimo desempeño en el Programa de años intermedios y programa CAS que se brinda en los grados Décimo y Undécimo en el Diploma. Por lo tanto, se busca cumplir con una propuesta que permita establecer un compromiso con contextos locales e internacionales dando prioridad al servicio como una virtud que humaniza y facilita el aprendizaje de los diferentes contextos y realidades.  Se quiere que los estudiantes de grado SEXTO, comprendan y establezcan la importancia de la sensibilización frente al servicio, el autocuidado, y el valor de la solidaridad

 OBJETIVO GENERAL Desarrollar actividades de sensibilización con las estudiantes enfocadas en el concepto de servicio y autocuidado con el propósito de fortalecer el crecimiento personal.

 

  1. COMPETENCIAS / HABILIDADES A DESARROLLAR (las que correspondan a la asignatura)

 Habilidad de autogestión: Para potenciar el arte, la capacidad literaria y la construcción de significados en torno al tema de las relaciones; los estudiantes utilizarán un sistema lógico en el cual elaboran el diario de campo de manera creativa logrando registrar evidencias del proceso, como trabajo final se elaborará una obra de teatro con títeres, estos, serán elaborados por los estudiantes junto con la escenografía y el libreto.

 Habilidad de comunicación: Para ser capaz de tener nuevas ideas; los estudiantes utilizarán el entendimiento intercultural mediante variedad de estrategias como lo son: debates, exposiciones, mesas redondas, etc.

 Habilidad de colaboración: Para fortalecer las relaciones sociales, los estudiantes practican la empatía, la comunicación, el respeto, etc., con los individuos de su entorno.

 Habilidad de reflexión: Para fortalecer las habilidades personales el estudiante identifica sus puntos fuertes y débiles que lo ayuden al crecimiento y aprendizaje personal.

 Habilidad afectiva: Para ser capaz de solicitar críticas, comentarios o sugerencias de los demás y tomar decisiones fundadas con respeto e incluirlas o no en el trabajo propio, empleando estrategias para reducir el estrés y la ansiedad, siempre practicando el pensamiento positivo.

  

  1. METODOLOGÍA  

 · Videos.

· Foros

· Puestas en común

· Consultas exposiciones

· Procesos de reflexión

· Presentaciones en Power point, prezzi, presentaciones de Google.

· Trabajo en clase.

· Participación individual y colectiva.  

 PROCESO DE EVALUACIÓN

 

Evaluación formativa

Constantemente se revisará el diario de campo que contiene las actividades individuales y grupales. Además, se tendrá en cuenta la participación y las reflexiones orales y escritas.

Evaluación sumativa

Presentación del proyecto final el cual condensará todo lo trabajado durante el semestre con respecto a la sensibilización en servicio. (obra de teatro de títeres).

 

 

Criterios de evaluación

Porcentajes

Investigación

       25%

 

Planificación

       25%

Acción

       25%

Reflexión

       25%


INTRODUCTION

“MYP individuals and societies encourage learners to respect and understand the world around them and equip them with the necessary skills to inquire into historical, contemporary, geographical, political, social, economic, religious, technological, and cultural factors that impact individuals, societies, and environments. It encourages learners, both students and teachers, to consider local and global contexts. MYP individuals and societies incorporate disciplines traditionally studied under the general term “the humanities” (such as history and philosophy), as well as disciplines in the social sciences (such as economics, business management, geography, sociology, and political science).”

MYP Individuals and Societies Guide 2014. pg 4.


GENERAL OBJECTIVE

To develop critical thinking by analyzing social science in a way that will pique their interest as members of society and positively impact their respective contexts.


METHODOLOGY:

Students will be exposed to the various content areas of the Individuals and Societies class through visually engaging presentations, accompanied by comprehensive explanations from the teacher. Furthermore, their understanding and progress will be assessed through interactive discussions, workshops, hands-on activities, investigative tasks, and written evaluations. Lastly, the summative assessment will be conducted using the Project-Based Learning (PBL) approach, which fosters the cultivation of critical thinking and reflective skills in students, enabling them to apply their acquired knowledge in practical and meaningful real-life contexts.

Content:

Period

Topic / Unit

Content

Length

1st semester

Where do we come from?

Theories about the origin of the universe.

Components of the universe.

Planet Earth.

Continental drift.

Internal dynamics of planet earth.

Climatic events and their impact.

Approximately 28 hours

1st semester

How have we adapted?

Human evolution theories.

Technological changes and evolution of the hominids.

Work and social order in the process of humanization.

Agricultural revolution, domestication of animals, and sedentarism; were the beginning of Ancient Civilizations.

Approximately 36 hours

2nd semester

How have we organized?

Forms of population in different continents.

River civilizations.

Pre-Hispanic societies.

Legacy of river civilizations and pre-Hispanic societies.

Access and maintenance of power in antiquity. Election of leaders in antiquity.

Forms of government in ancient societies.

Approximately 40 hours


COMPETENCES / ABILITIES TO DEVELOP 

  1. Knowing and understanding: 25%

  • Use vocabulary in context.

  • Demonstrate knowledge and understanding of subject-specific content and concepts, using descriptions, explanations, and examples. 

  1. Investigating: 25%

  • Explain the choice of a research question.

  • Follow an action plan to explore a research question.

  • Collect and record relevant information consistent with the research question.

  • Reflect on the research process and result.

  1. Communicating: 25%

  • Communicate information and ideas with clarity.

  • Organize information and ideas effectively for the task.

  • List sources of information in a way that follows the task instructions.

  1. Thinking Critically: 25%

  • Identify the main points of ideas, events, visual representations, or arguments.

  • Use the information to give an opinion.

  • Identify and analyze a range of sources/data regarding origin and purpose.

  • Identify different views and their implications.




Take from: Bing image creator

TEACHER: Santiago Vasquez Giraldo

INSTITUTIONAL EMAIL: santiago.vasquez.g@liceopinoverde.edu.co

HOURLY INTENSITY BY CYCLE (HIC): 5 hours

GRADE: 6th A & B (MYP 1) - Track A

PERIOD: 1


I. INTRODUCTION

Mathematics is not just a subject we study; it's a language that helps us make sense of the world around us. In this course, we will explore the beauty and relevance of mathematics in our everyday lives.

Throughout the year, we will delve into various mathematical concepts, from numbers and operations to algebra, geometry, statistics, and more. Our goal is not just to master these concepts but also to understand how they interconnect and apply them to solve real-world problems.

II. GENERAL OBJETIVES

III. COMPETENCES / ABILITIES TO DEVELOP

IV. METHODOLOGY

V. EVALUATION PROCESS

VI. RESOURCES