Quinto



Educación Física y para la Salud del PAI aspira a que los alumnos comprendan y aprecien el valor de ser físicamente activo, y adquieran la motivación para tomar decisiones saludables. Por lo tanto, los cursos de Educación Física y para la Salud favorecen el desarrollo de los conocimientos, habilidades y actitudes que contribuirán a que los alumnos adopten un estilo de vida sano y equilibrado.
Los cursos de Educación Física y para la Salud generan en los alumnos el disfrute, el interés y la confianza en la actividad física que estos necesitan para lograr y mantener un estilo de vida sano y equilibrado.

Los estudiantes de este grado evocarán y aplicarán variedad de movimientos y ejercicios prácticos de forma guiada, con el fin de lograr una ejecución eficaz del movimiento.

OBJETIVOS:

fomentar y facilitar que los alumnos:

  • Utilicen la indagación para explorar conceptos de Educación Física y para la Salud.

  • Participen eficazmente en diversos contextos.

  • Comprendan el valor de la actividad física.

  • Logren un estilo de vida saludable y lo mantengan.

  • Colaboren y se comuniquen eficazmente.

  • Entablen relaciones positivas y demuestren responsabilidad social.

  • Reflexionen sobre sus experiencias de aprendizaje.

Ciclo 1, Flexibilidad.

Se realizarán sesiones de entrenamiento de flexibilidad en clase web, y se realizarán durante las sesiones sincrónicas.

La importancia de la flexibilidad recae en que “los movimientos corporales que tienen lugar en actividades de representación artística como la danza, la natación sincronizada o la gimnasia rítmica, así como en otros movimientos menos complejos como la marcha, la carrera, sentarse en una silla o conducir un vehículo, dependen, en mayor o menor medida, de la amplitud de movimiento y movilidad articular de los segmentos corporales. Esta capacidad de movimiento está directamente condicionada por el nivel de flexibilidad”. (Bragança)

El tema de flexibilidad se va a dividir de la siguiente manera:

  • Estiramiento general.
  • Estiramiento pasivo.
  • Estiramiento activo.

 

Ciclo 2, Resistencia.

La resistencia es una capacidad compleja que tiene una gran importancia en la mejora del acondicionamiento físico. En comparación con otras capacidades, la resistencia puede mejorarse mucho con el entrenamiento. Efectos del entrenamiento de resistencia

Se realizarán 3 sesiones de entrenamiento cardiovascular en clase web, y 4 sesiones sincrónicas.

El tema de resistencia se va a dividir de la siguiente manera:

  • Sesión de entrenamiento intermitente.
  • Sesión de entrenamiento funcional.
  • Sesión de entrenamiento intervalada.

Ciclo 3, Fuerza.

La fuerza muscular se manifiesta, en mayor o menor medida, en cualquier contracción muscular. Tradicionalmente se ha considerado la fuerza como un elemento básico y determinante del rendimiento físico y humano; y como tal, todos los científicos coinciden en la necesidad de medirla, ya sea por su valoración aislada, o como un dato más para conocer el estado de forma general del individuo.

Se realizarán sesiones de entrenamiento de body weight en las clases sincrónicas.

El tema de fuerza se va a dividir de la siguiente manera:

  • Fuerza de miembro superior.
  • Fuerza de miembro inferior.
  • Full body.

Ciclo 4, Coordinación.

 La coordinación motriz es uno de los elementos cualitativos del movimiento, que va a depender del grado de desarrollo del S.N.C., del potencial genético de los alumnos para controlar el movimiento y los estímulos, y como no, de las experiencias y aprendizajes motores que hayan adquirido en las etapas anteriores.

Se realizarán sesiones sincrónicas de entrenamiento de coordinación.

El tema de coordinación se va a dividir de la siguiente manera:

  • Coordinación general.
  • Coordinación viso-manual.
  • Coordinación óculo-pedal.

Al finalizar el curso mejoraras tus rangos de movilidad, fortalecerás los grandes grupos musculares a través de las actividades prácticas propuestas. Tu coordinación y reacción serán más eficientes. Obtendrás un acondicionamiento físico de base a partir de actividades prácticas.


 INTRODUCCIÓN

 La educación artística busca potenciar el pensamiento creativo a través del lenguaje visual por medio de procesos de investigación - creación lo cual permiten explorar nuestro mundo sensible y a su vez  potenciar nuestra mirada para realizar lecturas críticas del entorno y permitir exteriorizar emociones, ideas y experiencias por medio de diferentes manifestaciones artísticas. 

 En la asignatura de artes, vamos a entender cómo el arte está conectado con diferentes sucesos importantes en la historia y la evolución del hombre, desarrollando nuestro espíritu creativo y crítico a través de la exploración de diferentes técnicas y proyectos creativos a su vez realizaremos una exploración de nuestro mundo interno para exteriorizar a través del lenguaje visual.

 OBJETIVOS

 Potenciar nuestra sensibilidad y curiosidad hacia diferentes sucesos socio-históricos enlazados con una variedad de manifestaciones artísticas, lo cual permitirán desarrollar nuestra habilidad de solución de problemas y pensamiento creativo, educando nuestra mirada para apreciar y entender dichas manifestaciones.

En la asignatura vamos a aprender a expresarnos de múltiples maneras, explorando una variedad de herramientas y recursos plásticos que permiten exteriorizar emociones o ideas personales y sociales.



                                                                                                                                       frases de solidaridad - Buscar con Google | Frases de solidaridad,  Solidaridad, Frases                 



                                                                                                      

         OBJETIVO GENERAL

 

Desarrollar actividades de sensibilización con las estudiantes enfocadas en el concepto de servicio y autocuidado con el propósito de fortalecer el crecimiento personal.

 

  

Habilidad de autogestión: Para potenciar el arte, la capacidad literaria y la construcción de significados en torno al tema “sensibilización frente al servicio” los estudiantes utilizarán el sistema lógico para la elaboración de un diario de campo donde se registran las actividades desarrolladas en cada sesión, como proyecto final se elaboraran  títeres con material reciclable, lo que me ayudara para la de representación de  los temas tratados durante el semestre lo que permitirá reflejar los nuevos aprendizajes adquiridos. 

 

Habilidad de comunicación: Para ser capaz de tener nuevas ideas; los estudiantes utilizarán la comunicación como puente para mediar y entender las distintas formas del servicio y el valor de la solidaridad. 

 

Habilidad de colaboración: Para fortalecer las relaciones intrapersonales e interpersonales los estudiantes identificarán el valor de la empatía; este es fundamental para la sensibilización en el área de Servicio. 

 

Habilidad de reflexión: Para fortalecer las habilidades personales e interpersonales; el estudiante identificará el valor de la solidaridad como eje principal del servicio, esto quedará plasmado a su aprendizaje personal en la autoevaluación.

 

 

 

·         Unidad 01: 

          Valor de la solidaridad 

·        *La empatía 

·         *Concepto de Servicio

·         *Ser solidario y el valor humano 

·         *Distinciones entre caridad y virtud de servicio

 

·         Unidad 02: 

·         *Concepto de autocuidado:

·         *Alimentación

Enlace permanente de clase 

 grado 5a https://meet.google.com/ttv-mwzt-chs?authuser=0

grado 5b https://meet.google.com/jhn-wybd-duz?authuser=0








Links to google meet:

5A - Track A (days #3 & #4):

meet.google.com/hqj-owtc-pfe

5B - Track A (days #2 & #5):

meet.google.com/rhy-tefq-ucn



Introduction

“MYP individuals and societies encourages learners to respect and understand the world around them and equips them with the necessary skills to inquire into historical, contemporary, geographical, political, social, economic, religious, technological and cultural factors that have an impact on individuals, societies and environments. It encourages learners, both students and teachers, to consider local and global contexts. MYP individuals and societies incorporates disciplines traditionally studied under the general term “the humanities” (such as history and philosophy), as well as disciplines in the social sciences (such as economics, business management, geography, sociology and political science).” 

MYP Individuals and Societies Guide 2014.pg 4.

General Aim: 

To develop critical thinking by analyzing social science in a way that will peak their interest as members of society and have a positive impact in their respective contexts.

Skills to develop:

Knowing and understanding: demonstrate knowledge of content through descriptions, explaining and examples. 

Communicating: Communicating, documenting, and presenting information. 

Investigating: formulate questions by using research methods to collect information.

Thinking Critically: to analyze information and develop ideas to present arguments and positions. 

Methodology:

  • Seminary

  • Workshops

  • Practice 

  • Guided Projects

  • Study cases

  • Searching challenges

  • Presentations

Introduction to course: 
Social Studies is an integrated subject because it draws its ingredients from other social science subjects such as: geography, economics, politicalscience, sociology, psychology, history, etc. it helps us to understand differences in our culture and how conflict can be settled through dialogue. it also helps us to understand the world, the position of our country and how to communicate with one another. 

Content:

Unit 1: What does it mean to be a global citizen?

1.1. Human achievements

1.2. Evolution of society through ancient civilizations

1.2.1 Sumerians

1.2.2. Mesopotamia

1.2.3. Egyptians

1.2.4. Greeks

1.2.5. Romans

1.2.6. Mayas

1.2.7. Aztecs

1.2.8. Incas

1.3. Issues faced by the world today

1.4. Environment and human action

1.5. Human rights



Unit 2: Maps

2.1. Basic notions about maps

2.2. Types of maps

2.3. Use of maps

2.4. Symbols in maps

2.5. Building up maps

2.6. Distortions in maps

Unit 3: Human settlements

3.1. Definition of human settlements

3.2. Types of settlements

3.3. Hierarchy of settlements

3.4. Functions of settlements

3.5. Characteristic of settlements

3.6. Evolution of settlements

3.7. Settlements and sustainability

3.2. Human interaction in settlements. Study case: religions

3.2.1 Monotheistic religions

3.2.2. Polytheistic religions



Assesment: 

Formative

-Quiz

-Poster

-Debate

-Round Table

-Searching challenge

Summative

-Test

-Project

-Essay


Assessment Criteria

Criterion A Knowing and understanding 25%

Criterion B Investigating 25%

Criterion C Communicating 25%

Criterion D Thinking critically 25%


Bandmark

1-7


COURSE INTRODUCTION.

Natural sciences rely on logical reasoning and the methodological apparatus of the formal sciences in order to understand the phenomena that make up the world. In this course, students will be provided with the resources, techniques and knowledge that will allow them to understand and enter the world of science, thus strengthening their learning process. Additionally, the course will be taught in English, in order to improve the student's skills in the second language and to open the borders to a global context.

In this course we will learn more about the world and things that happen within it, learning about interesting topics will allow us to develop skills and abilities in the process!


          GOALS

- Understand and value science and its implications. 

- Consider science as a human activity with benefits and limitations.

- Form an analytical, inquiring and flexible mindset to ask questions, solve problems, develop explanations and judge arguments.

 - Develop skills to design and conduct research, evaluate evidence and draw conclusions.

- Become aware of the need to collaborate and communicate effectively.

- Apply their knowledge and language skills in a variety of real-life situations.

- Develop sensitivity to the living and inert elements of the environment.

 - Reflect on learning experiences and make informed decisions.


          CONTENT

- What is life?

- Characteristics of living beings.

- Origin of life theories.

- Ecosystems.

- Water cycle.

- Climate change.

- What is a cell?

- Cell structure.

- Cell functions.

- Cell division.

- Cell cycle.

- Sexual and asexual reproduction.

- Generalities of matter.

-States of matter

- Atoms.

- Generalities of electric circuits.

-Electric circuits.


         RULES / GUIDELINES

1.Come to class early, be punctual.

2.Be respectful. 

3.Participate. When you have a question or comment, do not feel afraid to share it with us.

4.Collaborate with discipline and order when the teacher is explaining a topic, or an activity is being carried out.

5.Remember the punctual delivery of works, on the day and time indicated.

6.Take notes on your science notebook.


https://www.ahschools.us/domain/6681

Introduction:

The study of mathematics is a fundamental part of a balanced education. It promotes a powerful universal language, analytical reasoning and problem-solving skills that contribute to the development of logical, abstract and critical thinking. Mathematics can help make sense of the world and allows phenomena to be described in precise terms. It also promotes careful analysis and the search for patterns and relationships, skills necessary for success both inside and outside the classroom.
MYP mathematics promotes both inquiry and application, helping students to develop problem-solving techniques that transcend the discipline and that are useful in the world outside school.
Students should see authentic examples of how mathematics is useful and relevant to their lives and be encouraged to apply it to new situations. Mathematics provides the foundation for the study of sciences, engineering and technology. However, it is also evident in the arts and is increasingly important in economics, the social sciences and the structure of language. Students in the MYP are encouraged to use ICT (Information and Communication Technology) tools to represent information, to explore and model situations, and to find solutions to various problems.
In both the PYP and the MYP, it is important that learners acquire mathematical understanding by constructing their own meaning through increasing levels of abstraction, starting with an exploration of their own personal experiences, understandings and knowledge. Additionally, it is fundamental to the philosophy of both programs that, since it is to be used in real-life situations, mathematics needs to be taught in relevant, realistic contexts, rather than by attempting to impart a fixed body of knowledge. In both programs, mathematics is valued not only for its beauty but also for its usefulness in helping us to understand how the world works and for providing us with a unique way to communicate.
The aims of all MYP subjects state what a teacher may expect to teach and what a student may expect to experience and learn. These aims suggest how the student may be changed by the learning experience.


Objetivo General: The objectives of MYP mathematics encompass the factual, conceptual, procedural and metacognitive dimensions of knowledge.

The aims of MYP mathematics are to encourage and enable students to:

• develop an understanding of the principles and nature of mathematics

• communicate clearly and confidently in a variety of contexts

• develop logical, critical and creative thinking

• develop confidence, perseverance, and independence in mathematical thinking and problem-solving

• develop powers of generalization and abstraction

• apply and transfer skills to a wide range of real-life situations, other areas of knowledge and future

developments

• appreciate how developments in technology and mathematics have influenced each other

• appreciate the moral, social and ethical implications arising from the work of mathematicians and the

applications of mathematics

• appreciate the international dimension in mathematics through an awareness of the universality of

mathematics and its multicultural and historical perspectives

• appreciate the contribution of mathematics to other areas of knowledge

• develop the knowledge, skills and attitudes necessary to pursue further studies in mathematics

• develop the ability to reflect critically upon their own work and the work of others.


Taken from: MYP_ Mathematics_Guide_2014.pdf - Adobe Acrobat Reader DC



English, Language and Literature

Language is fundamental to learning, thinking and communicating; therefore it permeates the whole curriculum. Indeed, all teachers are language teachers, continually expanding the boundaries of what students are thinking about. Mastery of one or more languages enables each student to achieve their full linguistic potential. Students need to develop an appreciation of the nature of language and literature, of the many influences on language and literature, and of its power and beauty. They will be encouraged to recognize that proficiency in language is a powerful tool for communication in all societies. Furthermore, language and literature incorporates creative processes and encourages the development of imagination and creativity through self-expression. (Language and Literature Guide 2014, p.4)

During this semester we will be reading some literary works, with a focus on Poetry and Drama.

Evaluation objectives:

  • Analyzing
  • Organizing
  • Producing text
  • Using language

These objective will be assessed through different types of activities that involve the main language skills: speaking, reading, writing and listening. 




¡Les doy la bienvenida a nuestro curso de Lengua y Literatura!

Espero que disfrutemos y aprendamos de manera conjunta.


En el siguiente video encontrarán toda la descripción de la asignatura, nuestros contenidos y el plan lector. 


 

 



Enlaces google meet:

Comp. Ciudadanas 5A- Track A http://meet.google.com/uoh-crpc-bhw

Comp. Ciudadanas 5B- Track A http://meet.google.com/idr-szps-bpr

Introducción: 

Lograr una educación de calidad significa formar ciudadanos con valores éticos, respetuosos de lo público, que ejerzan los derechos humanos, cumplan sus deberes sociales y convivan en paz. Este reto implica ofrecer una educación que genere oportunidades legítimas de progreso y prosperidad, que sea competitiva y contribuya a cerrar las brechas de inequidad. Unas competencias ciudadanas, centradas en la comunidad, que permitan y comprometan la participación de toda la sociedad en un contexto diverso, multiétnico y pluricultural.


Objetivo general: 

Fomentar comportamientos acordes con la sana convivencia, el buen vivir, el respeto por los derechos humanos la equidad y la diferencia 

Metodología:

·         Clase magistral

·         Seminario

·         Taller

·         Practicas

·         Proyectos guiados

·         Estudios de caso


Contenidos:


1.La diferencia como oportunidad para crear nuevos conocimienos 

2. Mi origen cultural e identifico el origen cultural de los otros  respetandolo.

3. Dialectos en Colombia ( formas entender la interculturalidad y la pluriculturalidad)

4. Las regiones y su cultura.

5. La exclusión y la discriminación.

6.  Reflexión de los diferentes casos de discriminación y exclusión.

7. Competencias y medio  ambiente( miremos al mundo con empatía)

8. En un mundo de ciegos  observamos las señales de tránsito.